Akumulatory NiMH
Akumulatory NiMH znane są od połowy lat 70.
Prace nad ich rozwojem zintensyfikowano, ze względu na wymogi
ochrony środowiska. W rzeczywistości
akumulatory NiMH posiadają pewne zalety w stosunku do akumulatorów NiCd,
ale również liczne wady. W wielu dzisiejszych urządzeniach będzie można zastąpić
szkodliwe dla środowiska akumulatory NiCd, ale w wielu innych zastosowaniach
będzie to niemożliwe (np. napędy elektryczne o dużym chwilowym poborze prądu
większym od 5C).
NiMH jest akumulatorem charakteryzującym się jedną z najwyższych gęstości
energii wśród akumulatorów znajdujących się w powszechnych zastosowaniach.
Jest to jedna z największych zalet tego akumulatora. Zasada działania ogniwa
oparta jest na magazynowaniu gazowego wodoru w stopie metalu. Płytka niklowa
stanowi elektrodę dodatnią, a elektrodą ujemną jest specjalny stop metali ziem
rzadkich, niklu, magnezu, manganu, aluminium i kobaltu. Skład procentowy jest
pilnie strzeżoną tajemnicą producentów. Separator wykonany jest z poliamidu
lub polietylenu. Elektrolit jest zasadowy, co przy ładowaniu i rozładowaniu
uwalnia atomy wodoru umożliwiając ich przemieszczanie się pomiędzy elektrodami.
Zdolność pochłaniania wodoru przez stop metali wpływa decydująco na pojemność
akumulatora.
Ładowanie
Akumulatory NiMH posiadają wyższą pojemność w stosunku do
akumulatorów NiCd. Oznacza to istnienie większej ilości aktywnej substancji
w tej samej objętości. Substancje te mają więc mniejszą objętość do rozszerzania
się w obudowie, co powoduje zmniejszenie szybkości reakcji chemicznych.
Następstwem tego jest wolniejsze ładowanie akumulatorów NiMH, a proces ładowania
wymaga dokładniejszej kontroli w celu uniknięcia przeładowania. W obydwu typach
akumulatorów znamionowe napięcie ogniwa jest równe U=1,2 V. Ładowanie normalne
odbywa się w podobny sposób jak w akumulatorach NiCd, tj. prądem ładowania o
wartości około I=0,1C w czasie (14-16)godzin. Oznacza to, że również współczynnik
ładowania jest taki sam dla obu typów tj. 1,4. Także napięcie ogniwa wzrasta
podobnie, a w końcowej fazie ładowania osiąga wartość U=(1,45-1,5)V.
Przy ładowaniu prądem natężeniu I<0,2 C nie jest konieczna kontrola ładowania,
poza pomiarem czasu.
Ładowanie szybkie
Minimalny czas ładowania akumulatorów NiMH wynosi około 1
godziny ( NiCd ok. 15 min.). Gdy ogniwo akumulatora NiMH jest bliskie naładowania,
gwałtownie wzrasta jego temperatura. Występujące przy tym obniżenie napięcia,
jest jednak znacznie mniejsze (w porównaniu z akumulatorami NiCd), co wymaga
zastosowania dokładniejszej metody pomiaru przez układ kontrolny.
Przy szybkim ładowaniu akumulatorów NiMH zalecane jest stosowanie co
najmniej dwóch z trzech stosowanych systemów zabezpieczeń:
1) -delta V,
2) temperatura powierzchni t>45°C,
3) kontrola czasu ładowania.
Uwaga! Czas eksploatacji ogniw NiMH po przegrzaniu jest wyraźnie krótszy.
Niewątpliwie największą zaletą akumulatorów NiMH jest "mniejszy" efekt pamięci.
Ładowanie podtrzymujące
Nie jest zalecane dla akumulatorów NiMH cylindrycznych,
ponieważ podobnie jak ładowanie ciągłe obniża żywotność akumulatora.
Akumulatory NiMH wykonane w formie pastylkowej nie posiadają w/w ograniczeń
Rozładowanie
Maksymalny prąd rozładowania
jest niższy niż w ogniwach NiCd. Zwykle nie zaleca się prądów rozładowania
o natężeniu większym od (3-5)C. Natomiast końcowe napięcie rozładowania
dla obu typów akumulatorów jest identyczne i wynosi U= 1,0 V.
Proces samorozładowania czyli utraty pojemności w trakcie magazynowania
(przechowywania) jest dla akumulatorów NiMH nieco większy i wynosi około
1,5%C/dzień, w stosunku do 1,0% /dzień dla akumulatorów NiCd.
Czas eksploatacji
Według danych publikowanych przez producentów
sprzedających swe akumulatory (NiMH), czas ich eksploatacji nie powinien być
krótszy niż 1000 cykli ładowania-rozładowania. Należy zwrócić uwagę,
że liczba ta dotyczy idealnych warunków, to znaczy ładowania prądem o
natężeniu I=0,1 C w czasie 14 godzin i temperaturze pokojowej.
Nie wzięto pod uwagę ewentualnego przeładowania, które może nastąpić i
skrócić czas eksploatacji. Realna liczba cykli w normalnych warunkach
wynosi około 500-800 cykli.
Cechy charakterystyczne
- Przy tej samej objętości akumulatory NiMH posiadają
wyższą pojemnością od akumulatorów NiCd
- Znamionowe napięcie ogniwa wynosi U=1,2 V.
- Normalne ładowanie przeprowadzane jest prądem 0,1 C (przez około 14-16 godzin).
- Napięcie w końcowej fazie ładowania zawarte jest w granicach U=(1,45-1,5)V.
- Ładowanie natężeniem prądu mniejszym niż 0,2 C nie wymaga kontroli ładowania,
z wyjątkiem pomiarem czasu.
- Minimalny czas szybkiego ładowania wynosi około 1 godziny.
- Akumulatory NiMH mają "mniejszy" efekt pamięci - przy pracy z niepełnym
ładowaniem i rozładowaniem tracą wolniej nominalną pojemność.
- Przegrzanie podczas ładowania (t>45°C) skraca czas eksploatacji bardziej
niż dla NiCd.
- Zalecane natężenie prądu rozładowania nie powinno być większe niż (3-5)C
- Końcowe napięcie rozładowania wynosi U=1,0V.
- Większe natężenie prądu samorozładowania tj. 1,5 % dziennie, w porównaniu
z 1,0% dla akumulatorów NiCd.
- Duża zależność parametrów ogniwa od temp. - warunki ładowania i ograniczenia
w prądzie rozładowania.
Podsumowanie
Akumulator NiMH jest jedynym typem akumulatora,
który nie zawiera metali ciężkich zanieczyszczających środowisko naturalne.
Kolejną jego zaletą jest bardzo dobry stosunek ciężaru do pojemności.
Czas eksploatacji jest
porównywalny z innymi akumulatorami przy pracy pełnymi cyklami
rozładowania, jednak jest krótszy przy ładowaniu podtrzymującym. Nie dotyczy
to jednak ogniw pastylkowych, które mają własności takie same, jak ich
odpowiedniki NiCd. Ładowanie wymaga bardziej precyzyjnej kontroli niż dla
innych typów akumulatorów. Podobnie jak w akumulatorach NiCd, parametry
ogniwa NiMH zależą od temperatury, dlatego powinna być bezwzględnie
przestrzegana znamionowa temperatura pracy
Przygotowano na podstawie informacji technicznych zawartych w rozdziale:
"Ogniwa, baterie, akumulatory - NIECO TEORII" katalogu ELFA.
|