Mikrofon w sprzęcie amatorskim
Powróćmy do sprzętu amatorskiego. Mikrofon zintegrowany z kamerą
zapewnia łatwość posługiwania się sprzętem. Najczęściej po prostu o
nim zapominamy. Całą uwagę raczej koncentrujemy na tym co widzimy,
i jeśli już zabieramy się za korekcję niektórych parametrów na
pewno będą one związane z obrazem, a nie z dźwiękiem. A to z tego
powodu, że kontrolę dźwięku w wypadku kamery amatorskiej całkowicie
przejmuje system automatyki. Operator nie ma z reguły żadnej
możliwości ingerencji w tor dźwiękowy. Pomiędzy mikrofonem a głowicą
rejestrującą dźwięk (oraz obraz) znajduje się wzmacniacz z układem
automatycznej kontroli poziomu dźwięku. Jego skuteczność bywa tak
wysoka, że w typowych warunkach nigdy nie dochodzi do zjawiska
przesterowania. Zadaniem układu automatycznej kontroli poziomu
dźwięku jest odpowiednie (optymalne) wzmocnienie sygnału dostarczanego
przez mikrofon tak aby nie przekroczyć pewnej granicznej wartości.
Gdy sygnał z mikrofonu jest za niski następuje jego wzmocnienie,
gdy jest zbyt silny następuje tłumienie. Poziom wzmocnienia lub
tłumienia zależy od średniej wartości sygnału w pewnym ściśle
dobranym okresie czasu wynikającym z charakteru mowy ludzkiej.
Stosując pewne uproszczenia, możemy powiedzieć, że nasz układ mowy
stanowi kanał rezonansowy. Słowa które wypowiadamy składają się z
poszczególnych dźwięków nabrzmiewających i wybrzmiewających w
charakterystyczny sposób. To co różni głos poszczególnych osób to
właśnie kształt nabrzmiewania i wybrzmiewania dźwięku oraz zawartość
harmonicznych w dźwięku podstawowym. Na marginesie dodam, że
ograniczenie pasma przenoszenia mikrofonu od góry i dołu powoduje,
że głosy różnych osób stają się do siebie podobne jak to ma miejsce
w wypadku rozmów telefonicznych, choć nawet wtedy z reguły nie mamy
kłopotu z rozróżnieniem osób z którymi rozmawiamy.
Dlatego też w typowych warunkach gdy ilość źródeł dźwięku jest
ograniczona, na przykład gdy przed kamerą wypowiadają się pojedyncze
osoby automatyczny sposób regulacji poziomu sygnału dźwiękowego zdaje
bardzo dobrze egzamin. Problemy zaczynają się gdy rejestrowany dźwięk
ma inną charakterystykę niż mowa lub muzyka i dochodzi jednocześnie
z wielu miejsc. Przykładem niech będzie szum morza, rzeki lub wodospadu.
Algorytm automatycznej kontroli poziomu dźwięku sprawia, że
rejestrowany szum będzie nienaturalnie głośny. Jest to szczególnie
uciążliwe gdy chcemy w prosty sposób zmontować materiał filmowy - czy
to będzie montaż podczas filmowania (odpowiednie planowanie
poszczególnych scen) czy prosty montaż przy użyciu dodatkowego
magnetowidu. Po prostu w obu wypadkach nie jesteśmy w stanie kontrolować
poziomu dźwięku związanego z danym ujęciem. Na zmianę mogą wystąpić
ujęcia bardzo ciche i głośne, w miejscu połączenia nastąpi nagłe uderzenie
hałasu. Jedynym ratunkiem jest całkowite usunięcie dźwięku z głośnych ujęć,
lub montaż komputerowy za pomocą programu wyposażonego w odpowiedni
zestaw funkcji edycji dźwięku, jeśli chcielibyśmy zachować naturalny dźwięk.
Podobny problem może wyniknąć gdy filmujemy w pomieszczeniu pełnym
rozgadanych, rozkrzyczanych ludzi, na przykład podczas weselnej zabawy.
Tak naprawdę jedynym rozwiązaniem jest odpowiednia kontrola poziomu
dźwięku podczas filmowania. Czy jednak możliwe jest świadome kontrolowanie
poziomu dźwięku w kamerze wyposażonej jedynie w układ automatycznej
kontroli poziomu dźwięku ? Wbrew pozorom tak. I to nawet na kilka sposobów.
Z pomocą przychodzą nam producenci różnych akcesoriów do kamer,
w tym zewnętrznych mikrofonów.
Prezentacja podstawowych typów mikrofonów
Na rynku znajdziemy naprawdę niewiele kamer nie wyposażonych w gniazda
zewnętrznego mikrofonu i słuchawek. Przyjrzyjmy się uważnie opisowi
podstawowych parametrów technicznych naszej kamery. Niekiedy są one
bardzo skąpe i jedyną informacją jaką uzyskamy jest średnica gniazda
"minijack" zewnętrznego mikrofonu. Odczytując opis gniazda
mikrofonowego w kamerze być może znajdziemy etykietę: "plug in power"
co oznacza, że napięcie zasilające wzmacniacz mikrofonu możemy czerpać
z kamery. Informacja może być także nieco obszerniejsza, na przykład:
Czułość mikrofonu -50 dB (0 dB = 1V/Pa, 1 kHz);
co odpowiada stałej przetwarzania 3.3 uV/Pa, lub w innym przypadku:
Czułość mikrofonu/impedancja -70 dBV/4.7 kOhm niesymetryczna (unbalanced).
W ostatnim przykładzie niesymetryczna impedancja wejściowa oznacza,
że jedno z wyjść mikrofonu jest połączone z masą kamery.
Poziom sygnału jaki musi dostarczyć mikrofon jest stosunkowo wysoki
i każdy przetwornik elektroakustyczny musi być dodatkowo wyposażony
we wzmacniacz. W wypadku mikrofonów uniwersalnych wzmacniacz posiada
własne źródło zasilania w postaci baterii o napięciu 1.5 V.
Mogliśmy przetestować szereg różnych mikrofonów
zewnętrznych YOGA produkowanych na Tajwanie, a przeznaczonych do
współpracy z amatorskimi kamerami wideo. Wszystkie testowane
mikrofony są mikrofonami elektretowymi, podobnie jak mikrofony,
które znajdziemy w kamerze wideo. Z uwagi na przystępną cenę i uniwersalność
(własne zasilanie) są interesującą propozycją rynkową. W wypadku oceny
jakości mikrofonu pasmo przenoszonych dźwięków nie jest wystarczającym
kryterium. Bardzo istotne znaczenia mają opóźnienia wprowadzane przez
przetwornik elektroakustyczny jakim jest mikrofon. Może się zdarzyć,
że mikrofon o węższym paśmie może dać przyjemniejszy w odsłuchu dźwięk,
który ocenimy jako bliższy oryginalnemu. Natomiast mikrofon
teoretycznie lepszy, o szerokim zakresie przetwarzanych dźwięków może
dać dźwięk metaliczny, męczący, brzmiący sztucznie, który podczas
odsłuchu ocenimy znacznie niżej. Dlatego też badane mikrofony poddałem
także ocenie subiektywnej. Oprócz oceny samego mikrofonu jako przetwornika
dźwięku szczególną uwagę zwróciłem na możliwość rozwiązania za ich pomocą
nękających raz po raz wideofilmowca problemów z poprawną rejestracją sygnału
dźwiękowego.
|