Kilka słów o mikrofonie
Podstawowym typem mikrofonu jest mikrofon o charakterystyce
kulistej - bezkierunkowej. Oznacza to, że źródło dźwięku
umieszczone w dowolnym miejscu na powierzchni kuli, w środku
której umieścimy mikrofon, wytworzy ten sam poziom sygnału
elektrycznego. Tak więc sygnał mikrofonu nie jest zależny od
kierunku dźwięku, a tylko od odległości od jego źródła.
Charakterystyki mikrofonów odbiegać mogą od charakterystyki kulistej.
Najbardziej znane są mikrofony o charakterystyce kardioidalnej
(w kształcie nerki) - mikrofony kierunkowe i mikrofony o
charakterystyce ósemkowej. Charakterystyka mikrofonu,
wyznaczana dla częstotliwości dźwięku wynoszącej 1 kHz,
określa skuteczność przetwarzania sygnału akustycznego na
sygnał elektryczny w zależności od położenia źródła dźwięku
w stosunku do mikrofonu. Charakterystyka kardioidalna oznacza,
że najlepiej przetwarzane będą dźwięki dochodzące do mikrofonu
z boków i z przodu, w wypadku charakterystyki ósemkowej dźwięki
dochodzące z boku będą silnie tłumione. Mikrofony wybitnie
kierunkowe posiadają charakterystykę w kształcie stożka.
Jest to jednak sprzęt specjalistyczny, niezwykle drogi.
charakterystyka kulista
charakterystyka kardioidalna
charakterystyka ósemkowa
Fala akustyczna rozprzestrzenia się we wszystkich kierunkach ze
stałą prędkością 340 m/s. Im jednak dalej od źródła dźwięku tym
bardziej jest tłumiona, szczególnie w zakresie częstotliwości
wysokich. Dlatego też z większej odległości słyszymy jedynie
niski dudniący dźwięk, gdyż najwięcej energii przenoszonej jest
właśnie w paśmie niskich częstotliwości. Od zawartości wyższych
harmonicznych zależy natomiast zrozumiałość mowy - informacje
przenoszone są w zakresie częstotliwości wysokich. Dodatkowe
problemy sprawiać może fala akustyczna odbita, co ujawnia się w
postaci echa lub pogłosu. Przy odbiorze dźwięków pochodzących z dwu
lub większej liczby źródeł występuje zjawisko maskowania dźwięków.
Polega ono na tym, że ciche dźwięki są niesłyszalne w obecności
silnych zakłóceń. Dźwięki o niższych częstotliwościach bardzo łatwo
maskują dźwięki o wyższych częstotliwościach. Zjawisko maskowania
wpływa decydująco na możliwość zrozumienia mowy w obecności szeregu
innych źródeł dźwięku. Dlatego też mikrofon zintegrowany z kamerą
w wielu wypadkach nie daje możliwości poprawnej rejestracji dźwięku.
W profesjonalnym sprzęcie filmowym stosowane są stosunkowo duże
mikrofony dynamiczne, zapewniające szersze pasmo przenoszenia dźwięku.
W zależności od potrzeb operator montuje mikrofon o wybitnie-kierunkowej,
kierunkowej lub bezkierunkowej charakterystyce. Często stosuje się
mikrofony o zmiennej charakterystyce i czułości. Mikrofon zawsze
montowany jest na zewnątrz obudowy jak najdalej od korpusu kamery.
W razie potrzeby można go zdjąć i zbliżyć się z mikrofonem do
źródła dźwięku. Od wpływu wiatru chroni podwójna siateczka
(w wypadku mikrofonów przeznaczonych do przeprowadzania wywiadów
- tak zwanych mikrofonów ENG - Electronic News Gathering),
otulina z gąbki lub innego porowatego materiału w wypadku mikrofonów
kierunkowych. Problemy związane z pogłosem i dźwiękami zakłócającymi
pochodzącymi z boku najłatwiej ominąć używając mikrofonu typu ENG o
stosunkowo małej czułości, a więc ustawionego blisko źródła dźwięku.
Oznacza to potrzebę zaangażowania dodatkowej osoby - dźwiękowca,
której zadaniem jest utrzymać mikrofon w odpowiednim miejscu,
w taki sposób aby nie był widoczny na planie. Niestety, oznacza to
także problemy z plączącym się długim niekiedy kablem.
|