Zewnętrzny mikrofon - ekstrawagancja czy konieczność ?
Wszystkie amatorskie kamery wideo zaopatrzone są w mikrofon stanowiący
jedną całość z korpusem kamery. Z reguły jest to mikrofon
stereofoniczny (kamery DV i starsze typy wyższej klasy kamer
analogowych), w nielicznych kamerach analogowych dostępnych jeszcze na
rynku znajdziemy mikrofon monofoniczny. Mikrofony umieszczane są z
przodu tuż pod lub nad obiektywem. Są to tanie mikrofony
elektretowo-pojemnościowe o kardioidalnej (nerkowej) lub bardziej
kulistej charakterystyce. Ich pasmo przenoszenia jest z reguły nieco
węższe niż pasmo zdefiniowane dla sprzętu klasy HiFi od 50 Hz do 20 kHz.
Charakterystyka kardioidalna, lub rzadziej zbliżona do kulistej powoduje,
że w równym stopniu rejestrowany jest dźwięk dochodzący do mikrofonu
z przodu (planu filmowego) jak też z boku od strony operatora kamery.
W wypadku kamer amatorskich nie jest to wadą gdyż wideofilmowiec jest
jednocześnie reżyserem, operatorem i w wielu wypadkach narratorem,
komentującym wydarzenia z poza kadru. Podstawową zaletą mikrofonów
elektretowych są przede wszystkim niewielkie rozmiary co ma decydujące
znaczenie w wypadku sprzętu, który poddany został torturom
miniaturyzacji. Natomiast ich podstawową wadą jest generowanie silnego
niskoczęstotliwościowego szumu przy wiejącym wietrze oraz słabe
odseparowanie od mechanizmów kamery co niejednokrotnie powoduje, że
mogą one rejestrować nawet normalnie ledwie słyszalny pisk mechanizmu
zmiany ogniskowej lub układu automatycznego śledzenia ostrości.
Jak słyszymy i rejestrujemy dźwięki ?
Mikrofon jest przetwornikiem elektroakustycznym, który zamienia
ciśnienie akustyczne na sygnał elektryczny. Ciśnienie akustyczne,
a tak naprawdę jego zmiana wywołana jest drganiem powierzchni obiektów,
które wprawiają w drgania otaczające cząstki powietrza. W wypadku
dźwięków mowy ludzkiej lub dźwięków wydawanych przez zwierzęta
elementem wywołującym drgania powietrza są wiązadła głosowe.
Nasz układ mowy zawiera również kanał głosowy (krtań, jama ustna,
jama nosowa) - odpowiednik rury akustycznej. Kanał głosowy pobudzany
jest przez źródło wytwarzające daną zgłoskę (drgające wiązadło głosowe).
W wypadku głosek dźwięcznych pobudzenie ma postać quasi-okresowego
ciągu impulsów. Głoski bezdźwięczne (szum) powstają w wyniku przepływu
powietrza przez przewężenie kanału głosowego. Ale zmiana ciśnienia
akustycznego wywołana może być także innymi czynnikami - najczęściej
przemieszczaniem się mas powietrza. W obu wypadkach - dźwięków mowy
czy wiatru na wyjściu mikrofonu pojawi się sygnał elektryczny.
To tłumaczy dlaczego wiatr może być tak bardzo uciążliwy.
Wrażliwość na zmiany ciśnienia powietrza (wiatr) eliminowana jest
czasami za pomocą funkcji "wind cut" dodatkowo zawężającej pasmo
przenoszenia mikrofonu w zakresie niskich częstotliwości.
Ucho ludzkie może odbierać dźwięki o ciśnieniu z
zakresu od 0,00001 Pa
(granica słyszalności) do 100 Pa (granica bólu), to znaczy różniące
się miedzy sobą nawet 10 milionów razy. Człowiek mówiący normalnym
głosem z odległości 70 centymetrów wywołuje ciśnienie ok. 0.1 Pa
natomiast organy z odległości 5 metrów wywołają ciśnienie 2 Pa.
Ciśnienie akustyczne może się zmieniać od 0.01 Pa do nawet 50 Pa w
wypadku utworów muzycznych a więc 5 tysięcy razy. Dlatego też do
określenia zakresu przetwarzania mikrofonu stosuje się skalę
logarytmiczną. Zakres przetwarzania (zakres dynamiki) często
utożsamiany z maksymalną czułością jest wyrażony w decybelach (dB).
Decybele są jednostką bezwymiarową i w tym wypadku wyrażają stosunek
największego ciśnienia akustycznego przy którym mikrofon jeszcze
pracuje prawidłowo - bez zniekształceń do najmniejszego powodującego
wygenerowanie sygnału odróżnialnego od szumu własnego. Przy czym
wartości 0 dB przypisuje się największe dopuszczalne ciśnienie
akustyczne i wytworzony przez mikrofon maksymalny sygnał napięciowy.
Jednostką określającą czułość mikrofonu przyjęto swego czasu 1 uV/ubar
(mikrowolt/mikrobar) a w obowiązującym obecnie układzie jednostek
wynosi ona 1 mV/Pa (miliwoltów/pascal) przy czym 1 uV/ubar
odpowiada 10 uV/Pa. Mikrofony studyjne najwyższej jakości rejestrują
dźwięk o częstotliwości 20 Hz - 40 kHz. Ich czułość wynosi około
10 mV/Pa, zakres dynamiki (zdolność przetworzenia dźwięku) 30 - 150 dB.
Tańsze mikrofony elektretowe różnią się oczywiście parametrami.
Przenoszą niższy zakres częstotliwości: od 50 - 100 Hz do 12 - 18 kHz.
W przypadku mikrofonów bezprzewodowych pasmo jest jeszcze bardziej ograniczone.
Najczęściej spotykany zakres dynamiki wynosi 65 dB, co oznacza że
rejestrowana jest rozpiętość ciśnień akustycznych wynosząca
mniej więcej 1800 razy. Mikrofon o takiej czułości z powodzeniem można
już zastosować do rejestracji utworu muzycznego. Oczywiście nie można
przekroczyć maksymalnego (granicznego) ciśnienia. Na szczęście ciśnienie
akustyczne zależy od odległości od źródła dźwięku i jest tym mniejsze
im dalej znajduje się mikrofon.
|